Blogi
Teologia Boża a teologia Jonasza (Czerwiec 18, 2018 6:12 pm)
Czy jesteś bogaty w Bogu? (Czerwiec 7, 2018 7:06 pm)
Prawdziwe objawienie (Maj 23, 2018 10:38 pm)
Potrzebujemy osobistego objawienia (Maj 10, 2018 3:54 pm)
Maria z Betanii (Kwiecień 30, 2018 2:34 pm)
Kwalifikacje Bożego przywódcy (Kwiecień 27, 2018 1:41 pm)

Kościół niedzielny czy sobotni – odpowiedź na pytanie czytelnika

Skoro dni nie mają znaczenia to czemu tak wiele osób upiera się przy niedzieli, którą narzucił Konstantyn? To czemu Bóg tak podkreśla w IV przykazaniu, że ma to być siódmy dzień a nie pierwszy i ma to być sabat a nie pierwszy dzień po sabacie? Czemu apostołowie wzywają nas do zachowywania przykazań Bożych i sami je zachowują włącznie z sabatem? Czemu niedzielę po raz pierwszy wprowadzono w 135 r.?

 

Drogi Rafale,

Pewnie doskonale Ci wiadomo, iż w judaizmie dni nie mają swoich nazw (są numerowane od pierwszego do szóstego) z wyjątkiem ostatniego dnia tygodnia zwanego szabatem (nie sobotą). Szabat z języka hebrajskiego oznacza odpoczynek, zakończenie (w domyśle: pracy), by upamiętnić siódmy dzień stworzenia, gdy Bóg odpoczął od swoich dzieł. Ten szczególny, ostatni dzień tygodnia został ustanowiony dla Izraelitów po to, by z jednej strony ludzie mogli odpocząć od trudów codziennej pracy(zregenerować siły), lecz także, a może przede wszystkim poświęcali czas na zbliżanie się do Boga, studiowanie Jego Słowa, radosne zgromadzanie się etc. Zatem szabat to jeden(ostatni) dzień w tygodniu wolny od pracy i poświęcony Bogu (II Mojż. 20:8-11).

Owszem w kalendarzu „chrześcijańskim”, a jak kto woli „pogańskim”, wprowadzono nazwy dni tygodnia, wywodzące się z kultów pogańskich i jednocześnie sobota wzięła swą nazwę od żydowskiego szabatu. Również prawdą jest, że w konflikcie z judaizmem w czwartym wieku n.e. oficjalnie zakazano „święcenia” soboty na rzecz niedzieli. Rzecz jednak nie w samej nazwie dnia (inaczej z obawy przed złymi wpływami, nie należałoby wypowiadać nazw poszczególnych dni tygodnia skoro mają „pogańskie” znaczenie/pochodzenie), lecz w jego charakterze (opisanym powyżej).

Jezus i pierwsi apostołowie będąc Żydami naturalnie świętowali szabat (o sobocie nikt wtedy jeszcze nie słyszał), choć sam Jezus, zwracając się do ortodoksyjnych faryzeuszy, stwierdził że to nie człowiek jest dla sabatu, a raczej sabat dla człowieka – jego dobra(Ew. Mk.2:27). Z kolei apostoł Paweł (swego czasu ortodoksyjny Żyd, posłany przez Boga do pogan) powiada „ jeden robi różnicę między dniem a dniem, drugi zaś każdy dzień ocenia jednakowo; niechaj każdy pozostanie przy swoim zdaniu”(Rzym. 14:5) oraz „Niechże was tedy nikt nie sądzi z powodu pokarmu i napoju albo z powodu święta lub nowiu księżyca bądź sabatu. Wszystko to są tylko cienie rzeczy przyszłych; rzeczywistością natomiast jest Chrystus”(Kol.2:16-17).

Kwestia wyboru dnia odpoczynku, poświęconego Bożym sprawom nie powinna dzielić chrześcijan. Czy w sobotę Bóg lepiej wysłuchuje niż w niedzielę, a czy „niedzielni” chrześcijanie ustępują w czymś tym „sobotnim”? Podążając za tą logiką: czy spożywający wieprzowinę (zabronioną w Torze) chrześcijanie przekraczają Boże prawo (pomijając że to niezdrowe)? Apostoł Paweł zauważał duże zagrożenie dla głoszenia Ewangelii w postaci sporów, kłótni o zakon (Prawo Mojżeszowe) zwłaszcza wśród pogano-chrześcijan i robił wszystko, by nie dominowały one w kościele.

 

Pozdrawiam serdecznie

 

Janusz Szarzec

Pastor

Tags

Comments are closed.